Ból kręgosłupa – jak sobie z nim poradzić

ból kręgosłupa

Ból karku czy ból kręgosłupa może mieć różne przyczyny. Najczęstszą jest nieodpowiedni, siedzący tryb życia, powodujący stałe napięcie mięśni i przeciążenie kręgów kręgosłupa. Oczywiście nie trudno domyślić się, że najlepszym remedium na takie problemy byłaby zmiana trybu życia, jednak w dzisiejszych czasach nie jest to takie łatwe.

Walkę z bólami kręgosłupa powinniśmy zacząć przez zmianę codziennych nawyków

Przecież nie możemy rezygnować z pracy a tym samym środków do życia tylko dlatego, że wymaga ona od nas ośmiogodzinnej pracy przy komputerze. Pogodzenie życia zawodowego i rodzinnego z aktywnym trybem życia też nie zawsze jest proste, nie każdy znajdzie czas na wielogodzinne treningi w środku tygodnia. Są jednak sprawdzone sposoby na to, by złagodzić dokuczliwy ból krzyża czy ból szyi. Wprowadzając drobne zmiany do swojego życia, będziemy mogli dłużej cieszyć się zdrowiem.

Po pierwsze – na ból szyi odpowiednie krzesło!

Jeżeli Twoja praca wymaga wielogodzinnego siedzenia przy komputerze, pamiętaj o tym, by zachowywać przy nim odpowiednią postawę. Głowa powinna być oparta na siedzeniu, tak by móc odciążyć mięśnie karku. Warto też pamiętać o przysługującej nam 5-minutowej przerwie przypadającej na każdą godzinę pracy za biurkiem. Wykorzystaj ją na krótki spacer, delikatny masaż i rozciąganie karku.

Po drugie, gdy czujemy ból karku potrzebne jest więcej ruchu!

Pozycja siedząca nie jest najlepsza dla naszego organizmu, dlatego musimy minimalizować jej negatywne skutki. Warto wygospodarować godzinę w tygodniu np. na zajęcia jogi, które pomogą nam się zrelaksować, a w wolne dni starać się spędzać czas aktywnie np. spacerując lub jeżdżąc na rowerze. To istotne, bo utrwalanie nieprawidłowej postawy ciała powoduje nie tylko dokuczliwy ból w krzyżu, ale również bóle lędźwiowe.

Po trzecie, co ma wspólnego ból krzyża i szklanka wody?

Jak pamiętamy z lekcji biologi, poszczególne kręgi naszego kręgosłupa oddzielone są od siebie tak zwanymi dyskami. Ich funkcją jest utrzymywanie prawidłowej pozycji kręgosłupa i amortyzacja przy ruchu ciała. Działają one na zasadzie gąbki a w przypadku odwodnienia łatwo o ich degeneracje, którą odczuwamy właśnie, jako niedyspozycje kręgosłupa. Dlatego pamiętajmy o tym, by pić odpowiednią ilość płynów i wody. Fizjoterapeuci i dietetycy zalecają, by było to minimum 1,5 litra.

Po czwarte, dieta i suplementacja a uporczywe bóle lędźwiowe

Warto też przyjrzeć się swojej diecie pod kątem zdrowych źródeł wapnia. W tym celu wzbogaćmy ją o nabiał, jajka, ryby, orzechy oraz rośliny strączkowe.
Innym składnikiem kluczowym dla prawidłowego funkcjonowania naszych kości kręgosłupa, jest witamina D3. Zazwyczaj nasz organizm pozyskuje ją z kontaktu słońca ze skórą, ale szczególnie w okresie zimowym, w którym korzystanie z kąpieli słonecznych jest praktycznie niemożliwe, powinniśmy ją suplementować.

Gdy odczuwamy bóle kości przyczyny mogą mieć wpływ na wybór leczenia

Oczywiście, bóle kości przyczyny mogą mieć zgoła różne, ale najczęstsza jest właśnie nieodpowiedni tryb życia. Nie musisz obracać go o 180 stopni, wystarczą niewielkie zmiany i zdrowe nawyki, by móc cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Warto jednak podjąć takie kroki możliwie jak najszybciej, bo długotrwałe bóle i napięcia mogą prowadzić do poważnych zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, a wtedy jedyną formą pomocy może być kosztowna i długa rehabilitacja. Jak mawia stara mądrość lepiej zapobiegać niż leczyć i w tej sytuacji dobrze jest wziąć ją sobie do serca.

Źródła:
  1. Klasyfikacja bólu przewlekłego: opisy zespołów bólu przewlekłego i terminologia bólu, Harold MerskeyNikolai BogdukJan DobrogowskiJerzy WordliczekJanusz Bromboszcz, Rafał Śmietana, Rehabilitacja Medyczna, 1999, Uniwersytet Kalifornijski, ISBN: 8390908417, 9788390908410
  2. Low Back Pain: Mechanism, Diagnosis and Treatment, James M. Cox, Wydanie: 7, Lippincott Williams & Wilkins, 2012, ISBN: 1451180454, 9781451180459

12 odpowiedzi do Ból kręgosłupa – jak sobie z nim poradzić

  1. bogdan napisał(a):

    Mi pomagały ćwiczenia, ale do czasu. Potem musiałem zacząć łykać jakieś tabletki przeciwólowe. Czasami rezygnowałem bo bolało. Teraz stosuję taką maść Harpagon, czy Harpagon Max Forte chyba jest pełna nazwa i bardzo mi pomaga. Musiałem zmienić bo nie chciałem łykać środków przeciwbólowych, a harpagon jest tylko z naturalnych składników.

  2. Anna napisał(a):

    Warto spróbować z tym harpagonem co piszą, czy może sa inne opcje?

    • Lukas1982 napisał(a):

      Opcji jest pełno, maści tak samo, ale ja wiem, że harpagon działa najlepiej, przynajmniej z tych kilku, z którymi eksperymentowałem. Na pewno polecam spróbować.

  3. Alina G. napisał(a):

    Jak to mówią starość nie radość. A ja tam mam 54 lata, nadal chodzę dużo, ruszam się dużo. Myślę, że to ćwiczenia mi dały nadal taką mobilność w stawach. Na czarną godzinę mam za to Harpagon, dałam się namówić koleżance na zakup, bo zachwalała i zachwalała. Okazuje się, że te opinie nie są wyssane z palca! 🙂

    • Bożenka3 napisał(a):

      Dobrze Pani pisze, pani Alinko. Mój mąż zaczął mi podkradać Harpagon, gdy zobaczył, że pomaga mi się uporać z bólem stawu łokciowego. Aż teraz musiałam zamówić trzy opakowania! Ale w sumie wyszło to nawet taniej, więc bardzo się cieszę.

  4. goji napisał(a):

    Niestety, ale ćwiczenia w codziennym życiu są bardzo ważne. Bez nich to szybko dochodzi do różnego rodzaju zwyrodnień itd. A co dopiero może się stać na starość… 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *